16 februari 2017

Al meer dan 2000 speed pedelecs ingeschreven

 

E-bike (c) Belga

Sinds 1 oktober 2016 moeten snelle elektrische fietsen (trapondersteuning tot 45 km/u) verplicht ingeschreven worden. Uit het antwoord van minister Bellot op onze vraag blijkt dat dit nog niet probleemloos kan voor alle speedpedelecs. Toch werden er sindsdien al 2041 speed pedelecs werden ingeschreven. 95 procent van de fietsen werden in Vlaanderen ingeschreven, met de provincie Antwerpen als koploper met 901 inschrijvingen. 

Sinds oktober 2016 werden er 2041 speed pedelecs ingeschreven, bijna evenveel als elektrische wagens in héél 2016. Gezien de vele moeilijkheden die deze fietsen al hebben ondervonden, is dit een hoog cijfer. Er was de verwarring met een deadline die na wat vertraging met een jaar werd verlengd, het gebrek aan fietsvergoeding, de onduidelijkheid over de plaats op de weg én ook nog de moeilijkheden waar eigenaars van oudere speed pedelecs mee te maken krijgen. Als je dit vergelijkt met de (behoorlijk gesubsidieerde) elektrische wagens, waarvan er in het eerste kwartaal van 2016 2204 werden gekocht, is dit toch een opvallend hoog aantal. Het grootst aantal elektrische fietsen (1936) werd in Vlaanderen (95%) ingeschreven, 30 in Brussel en 75 in Wallonië. De provincie Antwerpen springt eruit met 901 inschrijvingen (44%).

Ondanks het groot aantal ingeschreven fietsen, blijft de inschrijving voor bepaalde elektrische fietsen een moeilijke zaak. Om je te kunnen inschrijven moet je over een Europees gelijkvormingsattest beschikken (COC) die bewijst dat je fiets voldoet aan wettelijk verplichte technische eisen. Personen die hun elektrische fiets voor maart 2014 kochten, beschikken dikwijls niet over zo’n COC. Wanneer noch de verkoper, noch de invoerder, noch de fabrikant het COC- attest kan bezorgen, kan de speed pedelec in kwestie niet ingeschreven worden en kan er geen nummerplaat kregen worden. Het gaat hier om de early adopters die al vroeg een speed pedelec aankochten. Het is belangrijk dat er een oplossing voor hen komt. Ze hebben zwaar geïnvesteerd en natuurlijk gehoopt om toch enkele jaren met hun fiets legaal te kunnen rondrijden.

Aangezien homologatie onder de bevoegdheid van de gewesten valt, wordt er momenteel met de regio’s bekeken hoe een oplossing kan gevonden worden. Dit moet in de loop van dit jaar te gebeuren. De tijd dringt want eind dit jaar verloopt de inschrijvingsperiode voor speed pedelecs en bromfietsen die voor maart 2014 werden gekocht.

Lees hier het artikel in het Laatste Nieuws van donderdag 16 februari 2017 en hier het artikel van dinsdag 21 februari 2017 op gva.be. 

Foto (c) Belga 

 

Categorie: 
 

Twitter

Volg mijn foto's