23 juni 2017

App 112 vanaf vandaag beschikbaar

 

ambulance (c) Belga

Na een maandenlang uitstel is het zover: vandaag wordt de App 112 gelanceerd. Dat bevestigde minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) op vragen van ons en Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). Verder zullen er uiterlijk eind dit jaar twee proefprojecten starten rond ‘pre-call-taking’. Dit systeem moet burgers direct bij de juiste hulpdienst brengen. 

Het werd al meermaals aangekondigd en uitgesteld, maar nu is het definitief: vanaf vandaag kan iedereen via de App 112 de nooddiensten bereiken. De deadline was eind maart, maar die werd dus niet gehaald. De reden van vertraging is volgens de minister niet te wijten aan operationele problemen, maar deze periode laat de operatoren toe om zich nog beter voor te bereiden op de behandeling van oproepen via de App. Daarnaast wordt momenteel een informatiecampagne uitgewerkt, die samen met de app gelanceerd zal worden. Die moet ervoor zorgen dat de burger de nodige instructies meekrijgt over hoe hij de app 112 op zijn smartphone moet downloaden en hoe hij de app correct kan gebruiken.

Eindelijk wordt hulpverlening toegankelijk voor iedereen en komt er dus een oplossing voor mensen met gehoor- of spraakproblemen. Via de app kunnen zij namelijk chatten met dienstverleners. Verder wordt via de app ook de locatie van de gebruiker automatisch doorgestuurd. In sommige gevallen kent diegene in nood de exacte locatie niet of is er verwarring over de plaats. Dankzij de app geraakt de juiste dienst op de juiste plaats. Een mogelijke volgende stap is het doorsturen van foto’s of video’s die de situatie nog duidelijker kunnen omschrijven. 

Opstart proefprojecten ‘pre-call-taking’

De minister wil de hulpverlening verder ook gebruiksvriendelijker maken door voor alle oproepen een ‘pre-call-taking’ in te voeren. Wanneer je naar het noodnummer belt, kom je eerst in contact met een spraakrobot. Aan de hand van een korte bevraging wordt duidelijk welke hulpverlening nodig is en wordt de noodcentrale niet belast met onnodige telefoontjes. Uiterlijk eind dit jaar zullen in twee provincies proefprojecten starten. Als ze positief worden geëvalueerd, zal nadien in de loop van 2018 een veralgemeende uitrol volgen. Er zou nog één noodnummer (112) overblijven. De burger moet dan nog slecht één nummer bellen om de gewenste hulp te verkrijgen en niet zoals nu 112 voor medische hulp en brandweerhulp en 101 voor politiehulp.

Hiermee worden ook dringende en niet-dringende oproepen gescheiden. De minister kondigde verder nog aan dat het ontwerp van Koninklijk besluit over kwaadwillige oproepen, dat afsluiting beoogt na een waarschuwing, binnen een bepaalde termijn en voor een bepaalde duur, klaar is en dat nu zal worden bekeken hoe dit het best kan worden uitgerold. 

Lees hier de artikels van vrijdag 23 juni 2017 op de website van VTM Nieuws en het Nieuwsblad

Foto (C) Belga

Categorie: 
 

Twitter

Volg mijn foto's