5 mei 2017

Boetes dreigen als Beneluxtrein in december niet via hogesnelheidslijn rijdt

 

Station Noorderkempen (c) ATV

Begin dit jaar werd duidelijk dat de Beneluxtrein pas vanaf december 2017 over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen zal rijden. Wordt deze deadline opnieuw niet gehaald, dan hangen leverancier Bombardier boetes boven het hoofd. Dat blijkt uit het antwoord van minister Bellot op onze vraag. Wij verwachten dat het niet zover moet komen, maar het is goed dat NMBS een stok achter de deur heeft. 

Toen in 2013 het Fyra-verhaal stopte, werd in mei van dat jaar beslist om de oude Beneluxtrein via Essen-Roosendaal opnieuw in te leggen. Dit in afwachting van de Beneluxtrein via Breda met stopplaats in station Noorderkempen. Normaal gezien zou in december 2016 de Beneluxtrein eindelijk over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen rijden, maar die deadline werd opnieuw niet gehaald en verschoven naar december 2017. Al ruim tien jaar wachten de reizigers van station Noorderkempen op rechtstreekse verbindingen naar Brussel & Amsterdam!

De oorzaak van vertraging ligt momenteel bij leverancier Bombardier, die de locomotieven gebruiksklaar moet maken zodat deze op de hogesnelheidslijn kunnen sporen. Om – na december 2016 en april 2017 – de derde deadline wél te halen, moet Bombardier ten laatste eind deze maand een toelatingsdossier indienen. Volgens minister Bellot zal NMBS de boeteclausule starten als deze deadline niet wordt gehaald. Wij willen benadrukken dat de jarenlange vertraging op zich niet te wijten is aan Bombardier. De deadline is al jarenlang verstreken. Pendelaars en reizigers blijven op deze manier in de kou staan. Maar in dit concrete dossier wachten we nu wel op Bombardier. Rijdt de Beneluxtrein niet via de hogesnelheidslijn tegen het einde van het jaar, dan blijft hij over Lijn 12 rijden.

Herbekijk hier het ATV-fragment van 5 mei 2017 waarin ik de situatie uitleg. 

Foto (c) ATV

Categorie: 
 

Twitter

Agenda

Volg mijn foto's