8 december 2017

Extra trein en nieuwe vertrekuren vanaf zondag!

 

NMBS (c) Belga Image

Vanaf zondag aanstaande, 10 december 2017, past de NMBS haar dienstverlening aan. Voor onze regio houdt dit heel wat veranderingen in. Zo komt er een extra L-trein tussen Essen en Antwerpen (en Puurs) en zal de IC-trein in het vervolg via Charleroi naar Brussel rijden en minder lang over het traject doen. Daarnaast zal er met modernere, betrouwbaardere en comfortabele dubbeldekkers gereden worden die de stiptheid op onze lijn moet opkrikken. Met de recente problemen op lijn 12 is dit dringend nodig.

Wat verandert er?

  1. Een extra L-trein tussen Essen en Antwerpen (en Puurs)

Vanaf volgende week krijgt de treingebruiker tussen 6 uur ’s morgens en 23 uur ’s avonds een extra treinverbinding tussen Antwerpen en Essen. (Voor de vroege pendelaars zal er nog wel een IC- trein om 5u04 uur richting Antwerpen rijden.) Deze L-trein vertrekt om xu00 in Essen en komt aan in Antwerpen-Centraal om xu39.  Deze trein wordt de verbinding vanaf Roosendaal, over Antwerpen tot in Puurs. In de omgekeerde richting zal deze verbinding aangeboden worden tussen 6 uur ’s morgens en 1 uur ’s nachts, met vertrek in Antwerpen-Centraal om xu21. Deze trein rijdt dus door tot Roosendaal, maar enkel tot en met de trein van 21u21. De treinen om 22u21, 23u21 en 00u21 beperken zich tot Essen als eindhalte.

2. De L-trein die ongeveer op het uur van de huidige L-trein rijdt (xu37), wordt de L-trein die NIET van Roosendaal, maar vanuit Essen vertrekt. Om 20u37 rijdt de laatste van deze L-treinen richting Antwerpen-centraal. In de omgekeerde richting zal de L-trein van xu54 noordwaarts beperkt zijn tot Essen en dus ook NIET tot in Roosendaal rijden. Na 19u54 rijdt deze L-trein niet meer en zijn reizigers aangewezen de andere L-trein om in Essen te geraken. 

3.   De IC – verbinding tussen Essen en Antwerpen wordt vanaf maandag 11 december gekoppeld aan de IC Antwerpen – Charleroi, en niet langer aan de IC Antwerpen – Brussel-Zuid. Hierdoor worden de vertrek- en aankomsturen lichtjes aangepast. Zo zal de IC-trein om xu19 vertrekken in Essen en aankomen om xu52 in Antwerpen-Centraal en om x+1u35 in Brussel-Centraal.

Een tweede gevolg is dat deze trein niet langer stopt in Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde, en dus minder lang (5 min. winst) over het traject doet. Wél komt er een extra stop in Antwerpen-Luchtbal, een station dat een belangrijkere rol zal spelen in het stadsnet van Antwerpen.

Een derde gevolg is dat er voortaan terug met M6-treinmaterieel gereden zal worden tussen Essen, Antwerpen, Brussel en Charleroi. Dat zijn de modernere dubbeldekkers, met – normaal gezien – minder technische mankementen dan waar de huidige M5-dubbeldekkers dikwijls mee te kampen hebben. Deze dubbeldekwagons zijn ook uitgerust met een volwaardig airco-systeem, wat het treinen op warme dagen toch wat aangenamer maakt.


Positief nieuws voor de (potentiële) treingebruiker

Voor de (potentiële) treingebruiker is dit uiteraard positief nieuws. Hoe meer treinen tussen bijvoorbeeld Antwerpen en Heide, hoe flexibeler de reiziger de trein kan nemen. Als hij een trein mist, is er een volgende binnen een redelijk tijdsbestek. De nieuwe IC – die gaat rijden tot in Charleroi – lijkt het risico op vertragingen terug te vergroten. Maar uit de stiptheidscijfers van de laatste maanden blijkt dat de IC-trein tussen Antwerpen en Charleroi (die doorgetrokken zal worden tot Essen) stipter rijdt dan de trein tussen Antwerpen en Brussel-Zuid (die vandaag doorgetrokken wordt tot Essen). Dat heeft te maken met het betrouwbaarder treinmaterieel (M6 ipv M5 wagons, met type 27 ipv type 21 locomotieven). Hopelijk zal de stiptheid hiermee ook effectief verbeteren voor onze regio. Bovendien is het comfort van de M6’en ook duidelijk van een hoger niveau dan van de M5’en.

Maar, niet alleen positief nieuws…

Lijn 12 (Antwerpen – Roosendaal) is één van de drukste spoorlijnen in ons land. Zeker als je het goederenvervoer mee in rekening brengt, ook al rijden goederentreinen hoofdzakelijk ’s avonds en ’s nachts. De extra L-trein werd in het vooruitzicht gesteld, omdat er rijpaden zouden vrijkomen na het verdwijnen van de Benelux-trein. Die moet immers via de Hogesnelheidslijn L4 via station Noorderkempen in Brecht en via Breda gaan rijden. Keer op keer wordt die verhuis van Lijn 12 naar L4 evenwel uitgesteld. Normaal gezien – maar dit moet nog afgeklopt worden op topniveau tussen de NMBS en de NS (NL) – zal de Beneluxtrein vanaf april 2018 eindelijk via de Hogesnelheidslijn gaan rijden.

En nu zitten we op het punt dat de Benelux nog niet verplaatst zal zijn, en er toch al een extra L-trein wordt ingelegd tussen Essen en Antwerpen. Dat maakt dat er minstens 4 passagierstreinen per uur en per rijrichting, en af en toe ook nog een goederentrein moeten passeren door de dorpskernen van Essen, Wildert, Kalmthout, Heide, Kapellen, etc. Ongetwijfeld zal dit leiden tot extra wachttijden aan de spoorwegovergangen.

De gemeentebesturen vragen Infrabel dan ook om het sluiten van de overwegen uiteraard veilig, maar ook zo efficiënt mogelijk te organiseren. Met andere woorden, de sluitingstijd van de overwegen moet zodanig afgesteld worden dat de barelen zo kort mogelijk gesloten zijn.

Tot slot is het aanbod in de late uren niet optimaal. Zo rijdt er vanaf 21u slechts nog 1 L-trein per uur richting Essen. Wie van Brussel-Centraal naar Essen moet, kan ten laatste een IC-trein nemen om 21u24. Deze laatste trein valt nu dus vroeger dan voordien, toen kon je nog een IC-trein om 22u31 nemen.  Door het vervroegen van de laatste IC-trein is het voor mensen die naar een concert of match in Brussel willen gaan, nog moeilijker om thuis te geraken met de trein. Dat terwijl we net het openbaar vervoer als alternatief voor de wagen willen promoten.

Bekijk hier het overzicht met de nieuwe treinuren. 

Lees hier het artikel in het Laatste Nieuws van 9 december 2017.

Foto (c) Belga Image

Categorie: 
 

Twitter

Volg mijn foto's