30 maart 2017

Google verwijdert advertenties van frauduleuze doorverkoopsites

 

Google (c) Belga

Wanneer je via Google op zoek gaat naar tickets voor een event, is de kans groot dat frauduleuze organisaties die ongeldige of enorm dure tickets verkopen bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Op onze vraag ging de Economische Inspectie hierover in overleg met Google. In geval van misbreuk zal de zoekmachine de advertentie verwijderen.

Wanneer je een ticket wil bemachtigen voor een event, ga je meestal niet rechtstreeks naar de website van een officiële ticketverkoper, maar zoek je een ticket via de zoekmachine Google. Door te adverteren via Google Adwords verschijnen malafide websites, die tickets doorverkopen aan woekerprijzen, echter bovenaan in de zoekresultaten. Dankzij deze reclame is de kans dus groot dat consumenten niet via een officieel kanaal hun tickets kopen en zo veel te veel betalen voor een ticket of ongeldige tickets ontvangen. De officiële verkopers staan immers lager gerangschikt. Naast het aanpakken van de massale fraude bij de online doorverkoop van tickets, moeten we er ook voor zorgen dat mensen niet recht in de val van deze malafide sites lopen. Ook in de UK leeft dit probleem en wordt de hulp van Google ingeschakeld om dit tegen te gaan. Wij kaartten deze problematiek al eerder in het parlement aan bij minister Peeters.

Op onze vraag zat de Economische Inspectie samen met Google aan tafel om deze praktijken een halt toe te roepen. Via een vraag tot “notice and action” kunnen officiële verkopers Google inlichten over een inbreukmakende Google Adwords. Het bedrijf gaat dan na of dit inderdaad zo is en verwijdert dan de advertentie. Daarnaast kan men inbreuken ook nog steeds doorgeven via het Meldpunt van de FOD Economie (meldpunt.belgie.be). Momenteel zijn 6 doorverkoopsites geblokkeerd en werd er een stakingsvordering tegen 3 andere sites ingesteld. 

In februari dit jaar ondertekende de technologische reus in Engeland een akkoord om geen advertenties van websites die illegale muziek en films aanbieden meer toe te staan. Dit kan doorgetrokken worden met de verkoop van tickets want eigenlijk doen deze malafide websites net hetzelfde.

Lees hier het artikel in de Gazet Van Antwerpen van donderdag 30 maart 2017. Lees hier de artikels van maandag 3 april 2017 in Het Belang van Limburg en in De Standaard.

Foto (c) Belga

Categorie: 
 

Twitter

Agenda

Volg mijn foto's