13 augustus 2015

Huidige systeem boordtarief deugt niet

 

Wij hebben begrip voor de actie van Test-Aankoop, TreinTramBus en navetteurs.be, die via een open brief eisen dat de NMBS het huidige systeem met boordtarief van 7 euro extra stopzet. Veel te vaak zijn er pannes bij de ticketautomaten, waardoor reizigers het boordtarief moeten betalen. De NMBS zelf beweert dan weer dat 98,5% van alle ticketautomaten in de stations werken.

Als er sprake is van een panne van het ticketautomaat, moet je momenteel aan boord 7 euro extra betalen. Je kan die 7 euro nadien terugvorderen, maar dat moet dan via een omslachtige procedure. Niet iedereen heeft trouwens extra geld op zak en kan die 7 euro extra betalen, met een boete als gevolg. De reizigersverenigingen stellen voor om terug te keren naar het oude systeem, waarbij de treinbegeleider de boordtoeslag kan uitschakelen als hij te goeder trouw is. ‘Het huidige systeem is te complex en het lijkt ons onmogelijk dat bijna alle ticketautomaten steeds werken. We moeten dringend op zoek naar alternatieven. De vele e-mails van reizigers die voor een defecte automaat stonden, bevestigen dit.

De ombudsdienst stelde eerder al voor om ticketautomaten aan boord van de trein te plaatsen. In Australië en Duitsland zou dit systeem prima werken. Het zou ook een oplossing bieden voor de 11 stations waar er nog geen ticketautomaat aanwezig is. Wij hebben hierover een parlementaire vraag ingediend bij de minister om’ te peilen naar de haalbaarheid van dit voorstel. Met de sluiting van 33 loketten en beperktere openingsuren in verschillende stations is een klantvriendelijk alternatief noodzakelijk.

Foto (C) Belga

 

Categorie: 
Tags: 
 

Twitter

Privacyverklaring

De privacy van onze nieuwsbriefcontacten is belangrijk voor ons. Daarom hebben wij een privacyverklaring opgesteld.