10 maart 2017

Hulpdiensten binnenkort bereikbaar via App 112

 

(c) Belga

Het werd al meermaals aangekondigd, maar nu is het definitief: binnenkort kan iedereen via de App 112 de nooddiensten bereiken. Minister Jambon antwoordde op onze parlementaire vraag dat dit vanaf eind maart beschikbaar zou zijn, maar helaas is dat vandaag nog niet het geval. De App is grote digitale stap vooruit. Eindelijk is er een degelijke oplossing voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem. Daarnaast wordt ook de exacte locatie doorgestuurd, wat de hulpverlening enorm vooruit kan helpen. 

Sinds februari 2015 kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem via sms een oproep versturen naar noodcentrales, maar dit verloopt niet zonder problemen. De App112, waarbij diegene in nood in real time kan chatten met de hulpverlener, moet hier voor verbetering zorgen. De verschillende testfases zijn afgerond en de App 112 is klaar voor het grote publiek. Normaal gezien zou vanaf eind maart iedereen die over een smartphone beschikt via de app een noodoproep doen. Maar zoals al eerder aangehaald, is vandaag de dag de App nog niet beschikbaar. Bij de installatie van de app moet je je gegevens ingeven en kan je ook aanduiden of je aan bepaalde aandoeningen lijdt. Via iconen kies je de geschikte dienst voor jouw oproep. Wanneer er niet via spraak gecommuniceerd kan worden, wordt de chatfunctie geactiveerd. Belangrijk voordeel van deze communicatie is dat de locatie van de gebruiker automatisch wordt doorgestuurd. In sommige gevallen kent diegene in nood de exacte locatie niet of is er verwarring over de plaats. Dankzij de app geraakt de juiste dienst snel op de juiste plaats.

Personen met gehoor- en spraakproblemen naar nooddiensten kunnen blijven sms’en naar specifieke nummers. Sinds februari 2015 vroegen al 1009 personen het specifieke noodnummer op. Tussen februari 2016 en februari 2017 ontving de dringende politiehulp 27 oproepen via sms. De hulpcentra 112/100 kregen 14 sms’en waarvan 8 noodoproepen. Dit is een digitale stap vooruit. Iedereen kan de nooddiensten nu op een vlotte manier bereiken.

Lees hier het artikel op deredactie.be

Foto (c) Belga

Categorie: 
 

Twitter

Volg mijn foto's