22 april 2015

Laat trein-apps bloeien en treingebruik groeien

 

App NMBS

Vorige week trok de NMBS de virtuele stekker uit RailTime. Reizigers zijn voortaan afhankelijk van de ene app van de NMBS, die voor velen minder gebruiksvriendelijk is, omdat de NMBS andere IT-bedrijven of gewoon geïnteresseerde techneuten verbiedt de precieze informatie van de dienstregelingen te gebruiken. 'De Lijn, de  MIVB en de TEC stellen hun data wél beschikbaar. De NMBS is dus de enige openbaar vervoermaatschappij in België die het niet doet. Op een stakingsdag als vandaag met een beperkte dienstverlening zou dit ontzettend handig zijn.', zegt CD&V Kamerlid Jef Van den Bergh.

De NMBS weigert nog steeds haar dienstregeling ter beschikking te stellen aan derden. Dit blijkt uit een antwoord van de minister van Mobiliteit op een parlementaire vraag van Jef Van den Bergh. Het spoorbedrijf houdt de gegevens over dienstregeling en vertragingen angstvallig voor zich. ‘Deze regering kiest in haar regeerakkoord nochtans resoluut voor het ‘open data concept’: de beschikbaarstelling van de informatie van de overheid aan bedrijven, wetenschappers en burgers. Zo willen we tegemoetkomen aan de toenemende vraag van bedrijven en ICT-ontwikkelaars om zelf handige toepassingen te kunnen uitbouwen op basis van de informatie van de overheid.’, aldus Van den Bergh.

Wil je van Amsterdam naar Eindhoven of Keulen? Kaarten en routeplanners op internet geven onmiddellijk de reistijd weer per auto, trein, fiets, … Zo promoot je multimodaliteit, dat wil zeggen: gebruik maken van verschillende vormen van vervoer in de praktijk. De trein is binnen dat concept erg belangrijk. Buitenlandse vervoersmaatschappijen geven bovendien hun dienstregelingen al lang vrij aan web- en appontwikkelaars. Ook de dienstregeling van De Lijn is geïntegreerd in zoekmachines, smartphone-apps, en dergelijke. Wie van Antwerpen naar Oostende wil, krijgt in populaire zoekmachines als aanbeveling om 5u53min de bus te nemen: de treinverbindingen zijn immers niet opgenomen.

De overheid moet loslaten wat de samenleving of privésector zelf (beter!) kan doen. Dienstregelingen en vertragingen integreren in routeplanners, zoekmachines, autonavigatiesystemen of apps voor smartphones is geen kerncompetentie van de NMBS. Hoe meer trein-apps, hoe meer websites, zoekmachines en digitale tools de trein integreren, hoe meer potentiele en goed geïnformeerde reizigers er zijn. Dat zal ook meer mensen ‘aansporen’ om de trein te nemen en de auto in de garage te laten. Meer innovatie, minder files: zo simpel kan het zijn.

‘De dienstregelingen van de openbare dienstverlening van de NMBS waarvoor wij allen betalen behoren bij uitstek tot het publiek domein.’, argumenteert Van den Bergh. In 2010 voerde de NMBS zelfs een heuse juridische strijd tegen iRail, een applicatie van een student die gebruikers toeliet om vanaf een mobiele telefoon de dienstregeling van de NMBS te raadplegen. Ze zou dit moeten aanmoedigen in plaats van bestrijden!

Volgens minister Galant zouden de regionale vervoersmaatschappijen hun gegevens niet open stellen en heeft het weinig zin dat de NMBS als enige haar gegevens vrijgeeft. Nochtans: De Lijn is een goede leerling en deelt haar dienstregeling met populaire zoekmachines. De MIVB en TEC hebben eveneens beslist hun data ter beschikking te stellen om toepassingen mee te bouwen. Waar wacht de NMBS dan nog op?

Het huidige beheerscontract tussen de NMBS en de overheid vermeldt informatieverstrekking aan reizigers, maar verplicht de NMBS niet expliciet haar databank ter beschikking te stellen aan derden, om hen in staat te stellen om hun eigen toepassingen te ontwikkelen.

‘De NMBS moet haar dienstregelingen en real-time informatie (bv. over vertragingen) vrijgeven. Ik zal een resolutie neerleggen opdat dit in het nieuwe beheerscontract zal worden opgenomen.’, besluit Van den Bergh.

Lees hier het opiniestuk op knack.be van 23 maart 2015.

Foto (C) Railtime

Categorie: 
Tags: 
 

Twitter

Volg mijn foto's