24 maart 2017

Mobiliteit moet centraal staan bij mobiliteitsbudget

 

 

File (c) Belga

De regering kondigde vorig jaar aan om een wettelijk kader voor het mobiliteitsbudget te voorzien tegen april 2017. Ondertussen heeft de regering, onder leiding van minister Van Overtveldt, ervoor gekozen om de uitwerking hiervan uit te besteden. SD Worx sleepte de opdracht binnen. Uit de openbare aanbesteding blijkt dat de regering kiest voor het cashverhaal: wie zijn bedrijfswagen inlevert, krijgt een netto-bedrag in de plaats. In de loop van april moet er een eindnota en wetsontwerp op tafel liggen. Daarnaast werken ook de sociale partners aan een advies. Voor 31 maart 2017 zullen zij hun advies bekend maken. 

Voor ons ligt de focus op mobiliteit en moet het mobiliteitsbudget een virtueel budget zijn waar de werknemer naar eigen behoefte zijn mobiliteit mee kan organiseren. Wij hebben het mobiliteitsbudget eind 2013 in het leven geroepen om mensen te doen nadenken over hun verplaatsingen en niet standaard voor koning auto te kiezen. Het mobiliteitsbudget moet dus een volwaardig alternatief vormen voor de bedrijfswagen, waarbij werknemers de keuze hebben om naast de auto ook voor andere vervoersmiddelen te kiezen. Dat alternatief moet zorgen voor minder auto’s op onze wegen. Ook de vakbonden, de werkgevers en TreinTramBus reageren kritisch. Lees hier hun reacties.

Uit een screening van VAB bij 25 bedrijven blijkt het mobiliteitsbudget in de praktijk prima te werken. Opdat het mobiliteitsbudget werkt en werknemers dus minder voor de auto kiezen, moet er wel aan drie voorwaarden worden voldaan: het budget moet prioritair besteed worden aan duurzame mobiliteitsmiddelen, de werkgever moet een wervende rol spelen en de locatie van het bedrijf bepaalt de haalbaarheid van alternatieven voor de auto. VAB gelooft  niet dat simpelweg extra loon geven een effect zal hebben op het autogebruik van werknemers. Hoe kan men dan garanderen dat ze met dat geld niet gewoon een vervuilende tweedehandswagen kopen? We moeten voor een mentaliteitswijziging zorgen. Lees hier meer over de screening van VAB. Het is nu wachten op de effectieve uitwerking van het mobiliteitsbudget.

Lees hier de artikels in de Morgen, het Nieuwsblad, de Gazet Van Antwerpen en het Belang van Limburg van 24 maart 2017. 

Foto (c) Belga

Categorie: 
 

Twitter

Agenda

Volg mijn foto's