29 maart 2017

Opnieuw wachten op Beneluxtrein

 

station Noorderkempen (c) Photofinish

De Beneluxtrein zal niet vanaf april, maar pas ten vroegste vanaf december 2017 over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen rijden. De reden? Het is wachten op leverancier Bombardier. Die moet een veiligheidsupdate doen aan de locomotieven zodat die op de hogesnelheidslijn kunnen sporen. En dat blijkt zeer complex te zijn. Na de update moeten de treinen opnieuw gehomologeerd worden en moeten ze heel wat veiligheidstesten doorstaan. De belofte van nog geen jaar geleden wordt dus weer niet nagekomen. Dit betekent opnieuw wachten op een alternatief voor de Fyra.

Toen in 2013 het Fyra-verhaal is gestopt, werd in mei van dat jaar beslist om de oude Beneluxtrein via Essen-Roosendaal opnieuw in te leggen in afwachting van de Beneluxtrein via Breda met stopplaats in station Noorderkempen. Na drie jaar werd de deadline van december 2016 niet gehaald. Ongeveer een jaar geleden werd april 2017 naar voor geschoven en nu is het 'ten vroegste in december 2017'. Dat wordt dus vier jaar! Dit is onbegrijpelijk, de hogesnelheidslijn heeft enorm veel geld gekost en moest de reistijd tussen Brussel en Amsterdam met een uur inkorten. Al sinds 2008 is hij klaar, maar een trein erover laten rijden is blijkbaar niet te organiseren. Wij geloven rotsvast in het potentieel van het station Noorderkempen en blijven strijden voor een betere dienstverlening.

Of de Beneluxtrein werkelijk vanaf december over de hogesnelheidslijn zal rijden, is niet zeker. Er ligt namelijk al een plan B klaar. Momenteel rijden er een Intercitytrein en een stoptrein tussen Antwerpen en Essen, en de oude Beneluxtrein. Spoort deze laatste eind dit jaar via Breda en Brecht, dan komt er ruimte vrij voor een extra L- of stoptrein. Maar nu blijkt dat als de oude Beneluxtrein toch blijft rijden via Essen en niet via station Noorderkempen, er toch ook een extra stoptrein in Essen kan bijkomen. Wij hebben dit al vaak aangekaart in het parlement en zullen dan ook op tafel blijven kloppen. De regio wacht al lang op een directe verbinding naar Breda en Brussel. Daarnaast zou er zo ook ademruimte komen op de overvolle lijn 12 Essen-Roosendaal.

Lees hier het artikel in de Gazet Van Antwerpen van woensdag 29 maart 2017. Herbekijk hier het filmfragment in het ATV-Nieuws van woensdag 29 maart 2017. 

Foto (c) Photofinish

Categorie: 
 

Twitter

Agenda

Volg mijn foto's