26 april 2018

Slechts 3% van de Belgen downloadde App 112

 

Ambulance (c) Belga Image

Sinds eind juni 2017 kan je via de App112 de nooddiensten bereiken. Hierdoor is hulpverlening toegankelijk voor iedereen en is er een oplossing voor mensen met gehoor- of spraakproblemen. De applicatie werd sinds de lancering tot januari dit jaar echter nog maar 240.416 gedownload. Dat is slechts 3% van de Belgische bevolking van 15 tem 69 jaar. Dat blijkt uit het antwoord op onze parlementaire vraag aan minister Jambon.  

Via de app kan je chatten met dienstverleners. Voor mensen met gehoor- en spraakproblemen is dit de ideale manier om zo de hulpdiensten te contacteren. Daarnaast wordt via de app ook de locatie van de gebruiker automatisch doorgestuurd. In sommige gevallen kent diegene in nood de exacte locatie niet of is er verwarring over de plaats. Dankzij de app geraakt de juiste dienst op de juiste plaats. Via een informatiecampagne werden burgers ingelicht over deze nieuwe applicatie. De App blijkt echter nog niet voldoende bekend te zijn, slechts 3% van de 15- tot en met de 69-jarige Belgen downloadde de applicatie.

Om de applicatie nog efficiënter te maken, stellen wij voor om het doorsturen van foto’s en video’s toe te laten. We geloven sterk dat het doorsturen van foto’s of video’s een situatie nog duidelijker kunnen omschrijven en dus een meerwaarde zou kunnen vormen voor de App112. Ook in het buitenland wordt dit al toegepast. De minister belooft om dit onderzoeken. Daarnaast wordt ook onderzocht of de noodcentrales zelf camera’s kunnen aansturen en de beelden daarvan kunnen capteren om de situatie correct te kunnen inschatten en de hulpdiensten adequaat ter plaatse te sturen onderzocht. Tot slot behoort een videochat in bepaalde omstandigheden ook tot de mogelijkheden.

Pilootproject ‘pre-call-taking’ in West-Vlaanderen & Namen

Nog dit jaar zal er in West-Vlaanderen en in Namen een pilootproject rond met een IVR (Interactive Voice Respons) 112 opgestart worden. Wanneer je dan naar het noodnummer belt, kom je eerst in contact met een spraakrobot. Aan de hand van een zeer simpel keuzemenu geef je aan welke hulpverlening nodig is en kom je in contact met de centrale die jou de juiste hulp kan bieden. Dankzij dit systeem wordt de noodcentrale niet belast met onnodige telefoontjes. Dergelijk systeem is vergelijkbaar met de app 112, maar voornamelijk bedoeld voor zij die geen gebruik van de app kunnen maken. In plaats van op icoontjes te drukken, druk je nu dus gewoon op cijfertoetsen.  Als dit pilootproject positief geëvalueerd wordt, zal dit over heel België uitgerold worden. Vanaf dan moet je enkel nog het nummer 112 onthouden. Wanneer je dat nummer draait, kom je sowieso bij de juiste dienst terecht.

Artikels

VTM Nieuws.be- 2 mei 2018
De Standaard.be -2 mei 2018
Metro- 3 mei 2018
Het Laatste Nieuws- 3 mei 2018 

Foto (c) Belga Image

Categorie: 
 

Twitter

Volg mijn foto's