10 juni 2015

Stations bij Infrabel: komt dit de reiziger ten goede?

 

N-VA lanceert vandaag een resolutie die alle treinstations wil overdragen van de NMBS naar infrastructuurbeheerder Infrabel. Maar die visie deelt CD&V niet. De reiziger staat voor ons centraal. De dienstverlening aan de reiziger wordt volledig voorzien door de NMBS en de stations horen bij die dienstverlening.

Sinds 1 januari 2014 kennen de Belgische spoorwegen een nieuwe tweeledige structuur, bestaande uit een spoorwegmaatschappij (NMBS) en een infrastructuurbeheerder (Infrabel). Tijdens de besprekingen van de nieuwe structuur heeft CD&V steeds de reiziger centraal geplaatst. Als gevolg daarvan werd beslist om alle dienstverlening aan de reizigers bij de NMBS onder te brengen. Het gaat dan bijvoorbeeld niet enkel om de communicatie aan de reiziger, maar ook om de stations. Het station is immers de poort voor de reiziger naar zijn trein.

Wanneer alle activiteiten in het station in één hand zitten, kan de dienstverlening snel en efficiënt inspelen op nieuwe uitdagingen. Bovendien gaat er vanaf volgende week een Europese richtlijn van kracht die ervoor moet zorgen dat de NMBS andere operatoren niet discrimineert en dat het bedrijf zijn stations ter beschikking moet stellen. De stations vormen dus geen hindernis voor een mogelijke liberalisering.

De regering heeft afgesproken om de nieuwe structuur eind 2017 te evalueren. Laat ons dat eerst afwachten alvorens we nu al aan de structuur gaan morrelen. De nieuwe structuur bestaat nog niet eens anderhalf jaar, en er zijn momenteel andere katten te geselen dan deze opnieuw in vraag te stellen. Dé absolute prioriteit bij de spoorwegen nu is de verbetering van de dienstverlening, wat moet vertaald worden in het aangekondigde moderniseringsplan.


Foto (C) Belga


Categorie: 
 

Twitter

Privacyverklaring

De privacy van onze nieuwsbriefcontacten is belangrijk voor ons. Daarom hebben wij een privacyverklaring opgesteld.