13 juli 2017

Tegen eind 2020 elektrische treinen tussen Mol en Hamont

 

Sporen (c) CD&V

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hamont komt er tegen eind 2020. Dat antwoordde minister Bellot op onze parlementaire vraag. Een belangrijke doorbraak voor de treinreizigers in de Kempen en Limburg.

Enkele jaren geleden werd de spoorlijn tussen Herentals en Mol al geëlektrificeerd; nu zal ook het stuk tussen Mol en Hamont geëlektrificeerd worden. De werken zullen volgens Infrabel in de tweede helft van 2018 starten en moeten afgerond zijn voor het einde van 2020. Dat is immers een van de voorwaarden om de Europese subsidie te ontvangen die ons land aangevraagd heeft voor dit project.

De totale kostprijs van de elektrificatie wordt geschat op 46,5 miljoen euro. De Europese Commissie heeft beslist om daarvan 18,5 miljoen euro te subsidiëren. Het deel dat ten laste komt van de Belgische overheid zal gefinancierd worden van het extra investeringsbudget van 1 miljard euro dat de regering heeft vrijgemaakt voor spoorinvesteringen.

Dit project is een grote meerwaarde voor de reizigers in de Kempen en Limburg. De treinen zullen comfortabeler, betrouwbaarder en minder vervuild zijn. Bovendien zetten we door deze beslissing druk op Nederlands Limburg om ook het stuk tussen Hamont en Weert te elektrificeren, wat het grensoverschrijdend treinverkeer enkel maar ten goede kan komen. 

Foto (c) CD&V

Categorie: 
Tags: 
 

Twitter

Volg mijn foto's