4 september 2017

Uitbreiding kortere assistentieaanvraag naar 41 stations

 

NMBS Rolstoel (c) CD&V

Mensen met een beperkte mobiliteit kunnen vanaf vandaag in 41 stations hun assistentieaanvraag 3 uur op voorhand indienen. Sinds februari 2016 was dit slechts mogelijk in 18 stations. Het spoorbedrijf werkt door deze uitbreiding verder aan de unaniem goedgekeurde resolutie, die door ons werd ingediend, voor het verbeteren van het treinvervoer voor treinreizigers met een beperkte mobiliteit. 

Treinreizigers met een beperkte mobiliteit moeten minstens 24 uur op voorhand hun treinreis plannen en assistentie aanvragen. Spontane uitstapjes zijn hierdoor niet mogelijk. Sinds begin 2016 kunnen zij wel voor een reis tussen 18 grotere stations onderling hun aanvraag slechts 3 uur op voorhand indienen. Vandaag wordt die kortere reservatietermijn uitgebreid naar 41 stations. De situatie zal zo voor heel wat treinreizigers verbeteren aangezien twee derde van de reizigers op een weekdag de trein neemt in 1 van deze stations. De stations waarbij een kortere reservatietermijn geldt, kan je hier terugvinden.

Dit is een stap in de goede richting, maar er is nog een lange weg af te leggen. Een assistentieaanvraag 1 uur op voorhand moet mogelijk zijn in grote stations waar permanent voldoende personeel aanwezig is. Verder is slechts in 131 van de 550 stations en stopplaatsen assistentie mogelijk. Tot slot kan NMBS een voorbeeld nemen aan haar Nederlandse collega NS. Reizigers kunnen daar via hun mobiel apparaat een assistentie aanvragen. De NS werkt ook aan een nieuw boekingssyssteem waardoor ze iemand die reist met assistentie kunnen volgen en dus ook actief kunnen benaderen wanneer er iets verandert in hun reis. Zo worden deze mensen zeker geholpen bij het station van aankomst.

Foto (c) CD&V

Categorie: 
Tags: 
 

Twitter

Volg mijn foto's