Voorstel Bellot minimale dienstverlening

NMBS (c) Belga

Op 12 mei dook een voorstel van minister Bellot met betrekking tot de minimale dienstverlening bij het spoor op in de pers. Het voorstel legt een aantal afspraken vast. De minister lanceert een 8-4-1-aanpak: de spoorbonden moeten 8 dagen op voorhand een staking aankondigen, werknemers moeten 4 dagen vooraf aangeven of ze willen meestaken of komen werken, en met de werkwilligen moet de NMBS een aanbod uitwerken dat bekend gemaakt moet worden 1 dag voor de staking. 

Het voorstel is een eerste stap. Er moeten nog enkele zaken onderzocht worden en er ligt ook nog heel wat overlegstof op de tafel. Het is in elk geval een interessante piste om met het personeel dat wil werken een aanbod uit te werken voor de reizigers. De communicatie naar de reiziger zal wel een cruciaal element zijn, die zal bepalen of dit kan werken of niet. Zo’n minimale dienstverlening mag ook niet aanzien worden als een wondermiddel, het aanbod zal sowieso gebrekkig zijn. Daarom dat we ook het belang van sociaal overleg om een staking te vermijden niet zomaar mogen negeren. De beste staking voor de reiziger is nog altijd de staking die niet doorgaat!

Ik ging hierover in debat op zondag 14 mei 2017 in de Zevende Dag. Herbekijk hier het debat. Ook in de kranten kwam dit thema aan bod, lees hier de artikels van zaterdag 13 mei 2017 in de Morgen en in het Nieuwsblad.

Foto (c) Belga

Datum: 
maandag, 15 mei 2017
 

Twitter

Agenda

Volg mijn foto's